Organisatie

Vereniging ION is dé brancheorganisatie voor een ieder die actief is in de oppervlaktebehandelende industrie. Leden van Vereniging ION zijn bedrijven die direct met oppervlaktetechnieken te maken hebben, hetzij als uitvoerder (loonbedrijf of geintegreerd bedrijf), hetzij als toeleverancier.

Vereniging ION heeft 3 doelstellingen:

1. Een van de doelen van Vereniging ION is het bevorderen van de informatievoorziening naar en het verhogen van de kennis en vakmanschap van lidbedrijven, alsmede het ontzorgen van lidbedrijven met branche specifieke oplossingen voor niet competitieve aspecten van het ondernemen.
  2. Een goede vertegenwoordiging van de oppervlaktebehandelende industrie in belangenplatforms en -organisaties die zich bezig houden met wet- en regelgeving, kwaliteit en normen.
  3. Het verspreiden van informatie over de beschikbare technologieën naar belanghebbenden zoals klanten van lidbedrijven, constructiebureaus, architectenbureaus, oem'ers, scholen en dergelijke.

Vereniging ION is als zelfstandige vereniging gehuisvest in het kantoor van de Koninklijke Metaalunie, de werkgeversorganisatie voor het MKB-Metaal, te Nieuwegein.

Sectoren

Binnen Vereniging ION bestaan 3 sectoren waar de diverse lidbedrijven in worden ingedeeld. Deze sectoren zijn:

• Sector Applicateurs Organische Deklagen
    Bij deze sector moet u bijvoorbeeld denken aan poedercoat- en natlakbedrijven.
  • Sector Applicateurs Elektrochemische en Metallieke Deklagen
    Bij deze sector gaat het om onder andere anodiseer- en galvaniseerbedrijven, maar ook Thermisch verzinkers en -spuiter.
  • Sector Toeleveranciers
    Deze sector is vooral bedoeld voor alle bedrijven die producten, apparatuur, machines, benodigdheden en diensten leveren aan de oppervlaktebehandelende industrie.

Binnen de sectoren worden sectorspecifieke, maar ook technologie specifieke zaken aan de orde gesteld. Hiervoor kunnen/worden doelgroepen opgericht om deze specifieke zaken met elkaar te bespreken. Op dit moment zijn binnen Vereniging ION de onderstaande vakgroepen, commissies, raden en werkgroepen actief en/of in oprichting.

• Vakgroep Anodiseren
  • Vakgroep Galvaniseren
  • Werkgroep 3D metal printing
  • Werkgroep Wet- en regelgeving (REACH)